Logo
EN

گزارش «امنیت غذایی؛ تهدیدهای فردا، فرصت‌های امروز» منتشر شد

یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

گزارش آینده‌نگاری «امنیت‌ غذایی؛ تهدیدهای فردا، فرصت‌های امروز» با هدف تبیین کاربردی مساله ‌امنیت‌ غذایی و تاکید بر نقش ویژه‌ فناوری‌های دیجیتال، توسط فناپ منتشر شد.

گزارش آینده‌نگاری «امنیت‌ غذایی؛ تهدیدهای فردا، فرصت‌های امروز» به‌عنوان جعبه ابزاری برای تامین امنیت‌ غذایی کشور و با تاکید بر نقش ویژه فناوری‌های دیجیتال در امنیت غذایی، تالیف شده است.

کشاورزی و غذا یک صنعت ۴ تریلیون دلاری است که بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان در آن مشغول به کار هستند. این صنعت در برخی از کشورها مانند ایران، بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه، کوچک‌ترین اثرگذاری بر این صنعت، پیامدهایی بزرگ نه‌تنها در اقتصاد، بلکه در همه‌ ابعاد کلان زیست جامعه از جمله سیاست، امنیت، محیط‌زیست، حقوق و فناوری به دنبال خواهد داشت.

امروز نیاز به تولید غذای بیشتر، نیاز به کاهش ردپای کربن و نیاز به صرفه‌جویی در مصرف منابع طبیعی مساله امنیت غذایی را در وضعیتی به مراتب حساس‌تر از سال‌های ابتدایی هزاره سوم قرار داده است.

این گزارش، چالش تامین امنیت غذایی و راهکارهای روبروشدن با آن را از زوایای گوناگون زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.

فناپ با انتشار این سند، سعی دارد پیام آشکاری به صنعت کشاورزی و غذا و نیز به زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال برساند. 

این پیام بیانگر این نکته است که تامین امنیت ‌غذایی کشور، نیازمند نقش‌آفرینی جدی بنگاه‌های توسعه‌دهنده فناوری و همراهی و همکاری سایر ذی‌نفعان به‌ویژه بازیگران کلیدی صنعت کشاورزی و غذا در کشور است.

این گزارش در این لینک قرار دارد.

اخبار پیشنهادی