Logo
EN

در سومین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی مطرح شد؛ پتانسیل فناپ برای راهبری زیست‌بوم خودروی برقی کشور

سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

سومین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی با رویکرد فرهنگ انسان‌محور در دانشگاه خاتم برگزار شد و یکی از موضوعاتی که در این کنفرانس در قالب نشست تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، هوشمندسازی حمل‌ونقل و راهبری زیست‌بوم خودروی برقی در کشور بود.

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، در مراسم افتتاح سومین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی که بعدازظهر روز سه‌شنبه ۱۲تیرماه در دانشگاه خاتم برگزار شد، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رییس کنفرانس، درباره اصول تحول دیجیتالی انسان‌محور سخن گفت و تاکید کرد: «تحول دیجیتالی انسان‌محور» نیازهای کاربران نهایی را در اولویت قرار می‌دهد و از همسویی پیشرفت‌های فناورانه با منافع اصلی انسان‌ها، اطمینان حاصل می‌کند.

وی با اشاره به نگرانی از سرنوشت انسان در عصر تحول دیجیتال به اصول تحول دیجیتالی انسان‌محور از جمله «حریم خصوصی و امنیت داده‌ها»، «پاسخگویی به نیازهای کاربر»، «تعامل‌پذیری»، «چابکی» و «ساده‌سازی اداری» پرداخت و گفت:‌ جامعه انسان‌محور جامعه‌ای است که بتواند پیشرفت اقتصادی را با حل مشکلات اجتماعی متعادل کند تا اطمینان حاصل شود که همه شهروندان می‌توانند زندگی با کیفیت و سرشار از راحتی و نشاط داشته باشند.

دکتر قاسمی به مفاهیم «صنعت ۵» که نخستین‌بار در کشور آلمان و «جامعه ۵» که توسط کشور ژاپن مطرح شده است، اشاره کرد و ادامه داد: این مفاهیم که بخشی از راهبرد فناوری پیشرفته این کشورها محسوب می‌شود بر انسان‌محوری تاکید ویژه دارد. به نحوی که ‌رویکرد انسان‌محوری در کنار پایداری و مقاومت، به‌عنوان محورهای صنعت پنجم مورد توجه قرار دارد. جامعه ۵ نیز مردم‌محور و برپایه ادغام فضای مجازی و فیزیکی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه اگر در تحول دیجیتال بخش انسان‌محوری فراموش شود، قطعا نتیجه موثری به‌دست نخواهد آمد، گفت: در مفهوم «رهبری تحول دیجیتالی انسان‌محور» باید میان خلق ارزش سازمانی و تاثیر انسان بر همه ذی‌نفعان فناوری دیجیتالی، تعادل برقرار شود.

هوش مصنوعی قادر به تحلیل‌های عمیق کسب‌وکاری و اقتصادی است

در ادامه این رویداد دکتر سید کامران باقری مدیرعامل مرکز نوآوری اسمایلینو، رابطه ماشین و انسان در عصر جدید را توصیف کرد و گفت: با روی کار آمدن هوش مصنوعی این تصور در افراد ایجاد شد که این فناوری جدید می‌تواند جایگزین نیروهای ساده در کارهای روزمره و تکراری شود، درحالی‌که هوش مصنوعی نشان داده است از پس تحلیل‌های عمیق کسب‌و‌کاری، اقتصادی و ... برمی‌آید.
وی افزود: هوش مصنوعی نخستین فناوری در تاریخ بشر است که توان تصمیم‌گیری دارد.

دکتر باقری به این نکته اشاره کرد که بنابه پیش‌بینی‌های مصطفی سلیمان که از بنیان‌گذاران شرکت دیپ‌مایند است، توانایی شناختی هوش مصنوعی در سه سال آینده در بسیاری از کارها به سطح عملکرد انسان می‌رسد و بر این اساس لزوم یادگیری و بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای سطوح مختلف افراد فعال در کسب‌و‌کارها بسیار احساس می‌شود.

پتانسیل فناپ برای راهبری زیست‌بوم خودروی برقی کشور

در بخش دیگری از سومین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی، نشست تخصصی هوشمندسازی در حمل‌ونقل با حضور دکتر مهدی قاسمی مشاور مدیرعامل فناپ، دکتر منوچهر منطقی معاون وزیر صمت و دکتر فاطمه هاشم رییس گروه فناوری و نوآوری وزارت صنعت‌ و معدن و تجارت برگزار شد.

دکتر مهدی قاسمی مشاور مدیرعامل فناپ در این نشست گفت: شرکت هواوی الگویی از اجزای لازم برای شکل‌گیری زیست‌بوم خودروی برقی و متصل ارائه کرده است. با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که فعالیت‌های فناپ با این الگو تطبیق دارد و با مشارکت بیمه و بانک پاسارگاد، دانشگاه خاتم، شرکت لیزینگ پاسارگاد و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، می‌تواند ابرپروژه‌ای را برای معماری زیست‌بوم خودروی برقی و متصل در کشور داشته باشد.  

دکتر منوچهر منطقی نیز در این نشست با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای تحول دیجیتال در صنعت خودرو گفت: مفهوم خودروهای برقی و متصل مفهوم جدیدی در عرصه تحول دیجیتال محسوب می‌شود و حضور فناپ در حوزه تحول دیجیتال می‌تواند یک مسیر رو به جلو در این عرصه باشد.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه فناوری‌های پیشرفته بدون زیست‌بوم نمی‌توانند به حرکت خود ادامه دهند، افزود: روند دنیا نشان می‌دهد که رقابت‌پذیری در تولید خودروهای برقی و متصل در سطح نرم‌افزاری تحول دیجیتال رخ می‌دهد.

وی با اشاره به لازمه حرکت به سمت تحول دیجیتال در حوزه خودرو گفت: فناپ و به تبع آن گروه مالی پاسارگاد با وجود پتانسیل‌هایی که دارد می تواند راهبر کل اکوسیستم خودروهای برقی و متصل در کشور باشد.

در این نشست دکتر فاطمه هاشم رییس گروه فناوری و نوآوری وزارت صمت نیز با اشاره به پارادایم نوآوری باز در صنعت خودرو به موضوع تحقق اکوسیستم SDV‌ (Software Defined Vehicle Ecosystem) اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده که نرخ ترنور و چرخش مالی اکوسیستم SDV‌ تا ۱۰ سال آینده در دنیا به بیش از ۷۰۰ بیلیارد دلار برسد و گفته می‌شود حجم نرم‌افزارهایی که در این فرآیند به کار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیارد خواهد رسید.


 

اخبار پیشنهادی