Logo
EN

در پنل تجربه‌نگاری تحلیل و تحلیل‌گری کسب‌وکار مطرح شد؛ استفاده از الگوی اهرم‌های مک‌کینزی برای تحلیل کسب‌وکارهای گروه فناپ

یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

استفاده از الگوی «اهرم‌های مک‌کینزی» برای تحلیل کسب‌وکار شرکت‌های گروه فناپ در پنل تجربه‌نگاری کنفرانس بین‌المللی تحلیل و تحلیل‌گری کسب‌وکار مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، پنل تجربه‌نگاری تحلیل و تحلیل‌گری کسب‌وکار همزمان با کنفرانس بین‌المللی تحلیل و تحلیل‌گری کسب‌وکار ۲۵ بهمن‌ ۱۴۰۲ در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

در این پنل که دبیری آن به عهده عطاءالله هرندی عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران بود، شهره ناصری مدیر پایش و کنترل پروژه‌های راهبردی فناپ درباره تجارب تحلیل‌گری در سازمان‌های ایرانی صحبت کرد.

وی با طرح این سوال که چطور برخی از کسب‌وکارها در دنیای پر از ابهام امروز پیروز می‌شوند، تاب‌آور هستند و حتی از این موقعیت سود می‌برند؟ گفت: دنیا پر از عدم قطعیت‌هایی است که برای آینده وجود دارد و شرکت‌ها با انبوهی از پرسش‌هایی از جنس تورم، نرخ ارز، تحریم، مهاجرت، بیکاری، محیط‌زیست، مشارکت شهروندان و ... روبرو هستند. دربرابر هرکدام از این پرسش‌ها یک عدم قطعیت وجود دارد و هرچه ابهام بیشتر می‌شود برنامه‌ریزی نیز برای کسب‌وکار سخت‌تر خواهد بود.

ناصری با تاکید بر لزوم استفاده از تفکر استراتژیک به جای برنامه‌ریزی استراتژیک برای تاب‌آوری در شرکت‌ها افزود: مهم‌ترین نیاز در شرایط عدم قطعیت شدید، تاب‌آوری است و باید در این شرایط از مدل‌های تفکر استراتژیک بهره‌ برد.

مدیر پایش و کنترل پروژه‌های راهبردی فناپ در ادامه به ارائه‌ تجربه فناپ در استفاده از مدل برنامه‌ریزی پابرجا (Robust Planning) به عنوان یکی از مدل‌های مناسب برای برنامه‌ریزی در شرایط پر از عدم قطعیت برای پابرجایی راهبردهای فناپ در رویداد فناپ‌لند سال گذشته‌ پرداخت و در نهایت با تاکید بر اینکه «کسانی آینده را می‌سازند که برای آینده‌های مختلف آماده باشند»، صحبت‌های خود را به پایان رساند.

در بخش تجربه‌نگاری کنفرانس بین‌المللی تحلیل و تحلیل‌گری کسب‌وکار نیز عطا شاکری رییس واحد تحلیل استراتژی و کسب‌وکار فناپ درباره استفاده از مدل اهرم‌های مک‌کینزی در تحلیل‌گری کسب‌وکار سازمان توضیح داد.

وی با تاکید براینکه «الگوی اهرم‌های مک‌کینزی» در گردهمایی سالانه مدیران هلدینگ فناپ (فناپ‌لند ۱۴۰۰) روی شرکت‌های این گروه اجرا شد و به‌عنوان تجربه‌نگاری یکی از روش‌های تحلیل کسب‌وکار، به این کنفرانس ارسال شد، گفت: این طرح مرتبط با تحلیل‌گری کسب‌وکار است که از میان ۱۰۲ تجربه ارسال‌شده به این کنفرانس انتخاب شده است.

شاکری با اشاره به اینکه الگوی اهرم‌های مک‌کینزی از بررسی ۲۴۰۰ شرکت جهانی که بیشترین سود و یا زیان اقتصادی را می‌سازند به دست آمده است، ادامه داد: برنامه‌ریزی استراتژیک نیازمند یک نگاه کلان است و در این بررسی، مشخص شد ۱۰ عامل در حرکت به دسته شرکت‌هایی با بالاترین سود اقتصادی، بیشترین تاثیر را دارد.

وی این ۱۰ عامل را در ۳ بخش «ظرفیت‌ها»، «کلان‌روندها» و «اقدامات بزرگ» دسته‌بندی کرد که بخش ظرفیت‌ها شامل ابعاد درآمدی شرکت، نسبت اهرمی و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه می‌شود. همچنین کلان‌روندها به روند صنعت و روند جغرافیایی مربوط است. در این دسته‌بندی، مواردی از جمله ادغام و تملیک نظام‌مند، تخصیص منابع پویا، ابعاد سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر، برنامه بهبود عملکرد قدرتمند و بهبود در ایجاد تمایز نسبت به رقبا، شامل اقدامات بزرگ می‌شود که هر یک از این عوامل با ردشدن از آستانه مشخصی، فعال خواهند شد.

رییس واحد تحلیل استراتژی و کسب‌وکار فناپ توضیح داد: برای مثال در اهرم مربوط به ابعاد درآمدی، اگر درآمد یک کسب‌وکار در ۲۰ درصد بالای صنعت باشد، اهرم سطح درآمدی برای آن فعال می‌شود و یا اگر نسبت تحقیق و توسعه به فروش یک کسب‌وکار در۵۰ درصد بالای صنعت باشد اهرم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای آن فعال خواهد شد.

وی ۵ اقدام شامل ادغام و تملیک نظام‌مند، تخصیص منابع پویا، ابعاد سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر، برنامه بهبود عملکرد قدرتمند و بهبود در ایجاد تمایز نسبت به رقبا را به عنوان اقدامات بزرگ الگوی اهرم‌های مک‌کینزی عنوان کرد و گفت:‌ مدیریت یک سازمان در این ۵ اقدام قابلیت مانور بیشتری دارد و در صورتی که شرکتی بتواند از میان ۱۰ اهرم ۴ تا ۵ اهرم را فعال کند شانس افزایش چشمگیر سود اقتصادی را خواهد داشت.

شاکری با بیان اینکه استراتژی هر کسب‌وکار باید در نهایت یکی از این نتایج را برای آن بسازد، گفت: اینکه چه نوع استراتژی در یک سازمان طراحی شود مهم نیست، بلکه مهم این است که اقدامات به نتیجه برسد و به سود اقتصادی بیانجامد.

وی افزود: این متدولوژی سال ۱۴۰۰ در گردهمایی سالانه فناپ‌لند روی شرکت‌های هلدینگ فناپ انجام شد و ما نه تنها از این متد برای تحلیل شرکت‌ها استفاده کردیم تا برنامه‌ریزی سالانه شرکت‌ها مطابق این اهرم‌ها باشد، بلکه با این مفهوم نیز پیش رفتیم که چطور می‌توانیم این اهرم‌ها را برای شرکت‌های بزرگ حوزه اقتصاد فعال کرده و ایجاد تمایز کنیم.
 

اخبار پیشنهادی