Logo
EN

از «نشان» بخواهید مسیر را نشان‌تان دهد

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به صفحه پروژه‌ها

توضیحات درباره پروژه

از «نشان» بخواهید مسیر را نشان‌تان دهد

 

تعدد خودروهای عبوری از یک خیابان یا بزرگراه و حجم بالای ترافیک در شهرهای پرجمعیت سبب می‌شود هر روز بخش زیادی از زمان مفید شهروندان در ترافیک تلف شود. هرچند بهترین روش برای جلوگیری از به‌وجود آمدن ترافیک‌های سنگین در خیابان‌های شهر استفاده نکردن از خودروهای شخصی است، شاید رسیدن به چنین شرایطی در کوتاه‌‎مدت امکان‌پذیر نباشد. بنابراین، یافتن برنامه‌ای برای مشخص کردن مسیرهای خلوت و جایگزین می‌تواند در کوتاه‌مدت روشی مناسب باشد. بر همین اساس، توسعه روزافزون و گسترده مسیرهای حمل‌و‌نقل در کشورهای مختلف جهان باعث شده است جمعیت بسیار زیادی از مردم هر کشور پیش از شروع رانندگی و همچنین در هنگام حرکت از برنامک‌های مسیریابی استفاده کنند. در واقع، کاربران برای یافتن بهترین، کوتاه‌ترین، و خلوت‌‌ترین مسیرهای ممکن برای رانندگی از نرم‌افزارهای مسیریابی استفاده می‌کنند. از این رو، مسیریابی به مسئله مهمی در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری تبدیل شده است. به‌ویژه با افزایش برنامه‌های تاکسی اینترنتی و حجم بالای ترافیک شهرها رانندگان به یک راهنما برای انتخاب مسیرهای نزدیک‌تر و خلوت‌تر نیاز دارند. در واقع، می‌توان گفت امروزه برنامک‌های مسیریابی به‌طرز قابل ملاحظه‌ای توسعه پیدا کرده‌اند.

مسیریاب‌ها اکنون امکانات گوناگونی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند و به‌جرأت می‌توان گفت زندگی را برای همه ساده‌تر کرده‌اند. از مسیریابی با خودرو که پایه‌ای‌ترین و کلیدی‌ترین توانایی آنهاست تا مسیریابی با دوچرخه، اتوبوس و مترو، نمایش پلیس در جاده‌ها، یا حتی توانایی‌های خلاقانه‌ای مانند نمایش سرعت‌گیرها، همه و همه به کیفیت زندگی افراد افزوده‌اند. اما قابلیتی که مسیریاب‌ها را به ابزاری محبوب و البته ضروری تبدیل می‌کند، تلف نشدن وقت شهروندان است.

 

 

براساس آمارهای سازمان حمل‌ونقل و ترافیک پلیس راهور، جمعیت کلانشهر تهران روزانه بیش از ۴.۵ میلیون ساعت و سالانه بیش از یک‌ونیم میلیارد ساعت در ترافیک می‌مانند. به‌طور مشخص در این میان افرادی که از مسیریاب‌ها استفاده می‌کنند، زمانی کمتر از دیگران در ترافیک می‌مانند. در این میان مسیریاب‌ها هرچقدر کاربران بیشتری داشته باشند، با دقتی بیشتر می‌توانند مسیرهای بهتر را پیشنهاد دهند. مسیریاب نشان با بیش از ۸ میلیون نصب فعال، پراستفاده‌ترین مسیریاب ایرانی است.

قابلیت مهم نشان در مقایسه با مسیریاب‌های خارجی، نمایش اطلاعات کاربردی از مکان‌های عمومی مانند فروشگاه، پمپ بنزین‌ها، یا حتی اطلاعات بسیار دقیق درباره مراکز واکسیناسیون کروناست. نمایش طرح ترافیک یا محدوده طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) نیز از اولین و پایه‌ای‌ترین امکانات «نشان» است که از سال ۱۳۹۶ به کاربران ایرانی در کلانشهرهای مختلف کمک کرده است تا مسیریابی بهتری داشته باشند. نمایش پلاک ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ ایران نیز از دیگر قابلیت‌هایی است که مسیریاب‌ها و نقشه‌های خارجی از آن بی‌بهره‌اند. نقشه‌های ماهواره‌ایِ بسیار به‌روزتر از برخی رقبای خارجی، نمایش سه‌بعدی ساختمان‌ها و حتی نمایش وضعیت آلودگی هوا در شهرهای مختلف، نشان را به برنامکی کاربردی، فراتر از یک مسیریاب تبدیل کرده است. در این میان حتی کسب‌وکارها نیز می‌توانند به‌سادگی مالکیت محل ثبت‌شده کسب‌وکار خود را روی نقشه دریافت کنند و اطلاعات کاربردی شغل خود را در اختیار بازدیدکنندگان صفحه مجازی‌شان بر روی برنامک نشان قرار دهند.

 

 

مسیریابی هوشمند براساس ترافیک لحظه‌ای، نمایش پلیس و دوربین، هشدار وجود سرعت‌گیر، مسیریابی براساس طرح‌های ترافیک و همچنین مسیریابی پیاده، مسیریابی دوچرخه و موتورسیکلت، مسیریابی مترو و اتوبوس، مسیریابی سرراست، مسیریابی بدون اینترنت، کروزکنترل و سخنگوی سه‌زبانه از جمله امکانات مسیریاب نشان است. همچنین، این مسیریاب امکانات دیگری مانند نمایش ایستگاه‌های آلودگی هوا، نمایش پلاک ساختمان‌ها در کلانشهرها، نقشه ماهواره‌ای، نمای سه‌بعدی ساختمان‌ها، مالکیت کسب‌وکارهای ثبت‌شده بر روی نقشه و همچنین امکان اضافه کردن مکان‌های مختلف به نقشه، امکان جست‌وجوی مکان‌های عمومی و پرکاربرد و امکان اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درعین حال با ایجاد تغییرات بهینه در نقشه‌های متن‌باز OSM، نشان به زیرساخت نقشه شرکت خاصی وابسته نیست و در اصل تمام کاربران OSM به شکلی غیرمستقیم در بهبود این مسیریاب مشارکت می‌کنند تا نهایتاً شهروندان بتوانند خدمات بهتر و گسترده‌تری را در مقایسه با مسیریاب‌های خارجی و داخلی دریافت کنند. در این میان، نشان نیز خدمات مسیریابی خود را به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. نقشه و مسیریاب نشان در چهار سال گذشته به شهروندان کمک کرده است تا مسیریابی بهتری داشته باشند و زمان کمتری را در ترافیک صرف کنند. اکنون با بیش از ۸ میلیون نصب فعال و بیش از ۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، نشان دقیق‌ترین مسیریابی را در بین نمونه‌های داخلی ارائه می‌کند و کاربران این سرویس، رضایت قابل توجهی از عملکرد آن دارند.

 

شرکت‌ها