Logo
EN

حمایت فناپ از رویداد برنامه‌نویسی «کدناک» دانشگاه شریف

سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

مسابقه برنامه‌نویسی «کدناک» دانشگاه شریف با حمایت معاونت نوآوری و توسعه زیست‌بوم دیجیتال فناپ و شرکت داتین، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

«کدناک» یک رویداد برنامه‌نویسی با زبان جاوا است که با هدف افزایش مهارت‌های برنامه‌نویسی، کار تیمی، ارتقای خلاقیت و هنر حل مساله، هرسال توسط دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شریف اجرا می‌شود.

این دوره از مسابقات کدناک ویژه ورودی‌های سال ۱۴۰۱ رشته علوم ریاضی با حمایت معاونت نوآوری و توسعه زیست‌بوم دیجیتال فناپ و شرکت داتین، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در دو بخش الگوریتمی و استراتژیک برگزار شد.

از مهم‌ترین تفاوت‌های این مسابقه که هر سال با حضور سال اولی‌های دانشگاه شریف برگزار می‌شود، نسبت به دوره‌های گذشته می‌توان به برگزاری مسابقه‌ای استراتژیک آمیخته با خلاقیت در کنار مسابقه مساله‌محور اشاره کرد.

در بخش برنامه‌نویسی الگوریتمی، رقابت میان شرکت‌کنندگان در راستای پاسخگویی به سوالات متعدد انجام شد و در مدت زمان ۳ ساعت سطح سوالات برای تیم‌های شرکت‌کننده از ساده به دشوار تغییر یافت.

در بخش برنامه‌نویسی استراتژیک که از بازی فکری نبرد کشتی‌ها (بتل شیپ) الهام گرفته شده بود، نقش شرکت‌کنندگان چیدن کشتی‌ها در نقشه و طرح یک استراتژی برای هدف قرار دادن کشتی‌های تیم مقابل و پیاده‌سازی کد برای آن‌ها بود. در این بخش اولین تیمی که توانست تمامی کشتی‌های حریف را غرق کند، برنده و وارد لیگ حذفی شد.

در پایان این مسابقه به تیم‌های برنده که رتبه‌های اول تا چهارم را کسب کردند، علاوه‌بر بسته اهدایی همراه با کارت هدیه، به‌ترتیب ۱ تا ۲۵/۰ نمره درس برنامه‌نویسی پیشرفته (Advanced Programming) داده شد.  

فارغ از ارزیابی سطح مهارت برنامه‌نویسی دانشجویان در این رویداد، آنچه این دوره از مسابقات «کدناک شریف» را نسبت به دوره‌های گذشته متمایز کرده است، چالش حل مساله و اتخاذ بهترین استراتژی با بهره‌گیری از خلاقیت تیم‌ها، بود.

در خاتمه رویداد دکتر یحیی تابش، استاد ریاضی دانشگاه استنفورد آمریکا در تماس ویدیویی با اشاره به اهمیت برگزاری این قبیل مسابقات در سطح دانشگاه‌های برتر کشور، دانشجویان را به اجرای کار تیمی و فعالیت‌های گروهی در دوران تحصیل سفارش کرد.

نخستین دوره مسابقات «کدناک» در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ برگزار شد و به‌دلیل موفقیت‌آمیز بودن و محبوبیت آن میان دانشجویان، هر سال اجرا می‌شود.

فناپ نیز در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی خود در حوزه‌های مشارکتی، همواره در حمایت از جوامع علمی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات پیشگام بوده و در این دوره مسابقه برنامه‌نویسی «کدناک» دانشگاه شریف، به‌عنوان حامی اصلی با پرداخت هزینه اسپانسرشیپ حضور داشته است.

اخبار پیشنهادی