Logo
EN

مدیران فناپ در «پادکست متاورس» مطرح کردند؛ فاصله معنادار ایران در مشارکت با متاورس جهانی/ در فروجهان نمی‌توان درباره فراجهان سخن گفت

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

|

اشتراک‌گذاری

بازگشت به اتاق رسانه

 دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ و کیوان جامه‌بزرگ معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ با حضور در برنامه زنده «پادکست متاورس» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور، از رویای شکل‌گیری متاورس و چشم‌انداز آن در ابعاد جهانی و نیز اقتصاد دنیای متاورس در ایران و جهان سخن گفتند.

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، اجرای زنده «پادکست متاورس» با موضوع «کار و کسب در فراجهان» با حمایت زیتل و به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و تهیه‌کنندگی میلاد اصانلو، عصر روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه در باشگاه انقلاب برگزار شد.

در این رویداد دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ، کیوان جامه‌بزرگ معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ، آرش برهمند روزنامه‌نگار و فعال حوزه رسانه و میلاد اصانلو کارشناس کسب‌وکار ICT‌، درباره متاورس و فراجهانی که در امتداد نسل بعدی اینترنت، قرار است به دموکراتیزه‌شدن جامعه انسانی و تمرکززدایی از قدرت کمک کند، صحبت کردند.

همه ما در فراجهان تاثیرگذار هستیم

در ابتدای این اپیزود دکتر شهاب جوانمردی گفت: با وجود تمامی تکنولوژی‌ها و ابزارهایی که در سال‌های اخیر توسعه یافته‌اند، ما هر لحظه شاهد خلق فراجهانی هستیم که دنیا را بسط داده و خودش به جهان دوباره‌ای تبدیل می‌شود و ما مجددا در این سیکل، منتظر فراجهان دیگری هستیم و در این تعریف همه ما به نوعی در فراجهان تاثیرگذار خواهیم بود.

وی درباره متاورس و مفاهیمی چون تمرکززدایی از قدرت و آزادسازی دسترسی که در پی این فناوری می‌آید، گفت: خاستگاه فناوری‌ها مربوط به فرهنگ‌های مختلف دنیا است و اگر فرهنگ بخشی از دنیا با دموکراسی همراه باشد آن فناوری تقویت خواهد شد. ممکن است در ناحیه دیگری از دنیا، دموکراسی اولویت ارزش‌ها و فرهنگ‌ها نباشد و آن فناوری در آن نقطه از دنیا تقویت نشود. بنابراین هرچه همگرایی اشتراکات در جاهای مختلف دنیا بیشتر باشد فناوری نیز بیشتر تقویت می‌شود.

بلوغ متاورس همزمان با بلوغ کسب‌وکار اتفاق می‌افتد

به اعتقاد دکتر جوانمردی، اغلب اقتصادهای بزرگ دنیا مطابق با ترندها حرکت می‌کنند و زمانی سرمایه خود را درگیر یک فناوری می‌کنند که آن فناوری با ذائقه کاربران همگام باشد و بتواند بازار آینده را رقم بزند. متاورس نیز به اندازه بلوغ کسب‌وکارهایی که تاکنون شکل گرفته‌اند بالغ شده و توسعه آن هم به اندازه تحقق آرزوهایی است که بشر به دنبال آن بوده است.

مدیرعامل فناپ با بیان اینکه ما هنوز نمی‌توانیم برای یک موجودیتی که به بلوغ کامل نرسیده تصمیم‌گیری کرده و ابزارهای آن را توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: باید باور داشته باشیم که ابعاد اقتصادی که در دنیای واقعی رخ می‌دهد بسیار فراتر از آن‌چیزی است که در فراجهان منهای جهان رخ می‌دهد؛ پس به همان اندازه باید درباره آن انتظار داشته باشیم و روی آن پافشاری کنیم.

شهاب جوانمردی افزود: هرقدر که بتوانیم به‌عنوان بازیگر در فراجهان ایفای نقش کنیم می‌توانیم انتظار توسعه اقتصادی نیز داشته باشیم. در این عرصه باید نقشه‌راه، امکانات و محدودیت‌ها مشخص باشد و ما باید نسبت به هر آنچه که در فضای فناوری دنیا رخ می‌دهد هشیار باشیم و فراتر از یک رصدگر عمل کنیم. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که مسائل کشورهای درحال توسعه از جمله ایران، از فناوری شروع نشده و از نیازهای پایه‌ای شروع می‌شود و فناوری تنها می‌تواند در پیاده‌سازی سریع‌تر این نیازها کمک کند.

در فضای متاورس با انسان توسعه‌یافته‌تری مواجه خواهیم شد

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ با اشاره به اینکه فناپ به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی از منظر نیاز به مساله نگاه می‌کند و توسعه فناوری را در صورت وجود نیاز دنبال می‌کند، گفت: برای حل نیازها شاید روزی به فناوری متاورس ورود کنیم. ابعاد زندگی انسان در حال توسعه است و من به این توسعه خوشبین هستم. چرا که معتقدم انسان همیشه در مسیر رشد و توسعه تدریجی قرار داشته و در فضای متاورس نیز ما با انسان توسعه‌یافته‌تری مواجه خواهیم شد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که در حال حاضر در ایران با آن مواجه هستیم ما از لحاظ اقتصادی فاصله معناداری در مشارکت با متاورس جهانی داریم اما باید تلاش کنیم تا بتوانیم از این فناوری برای پاسخگویی به نیازهای مردم سرزمین‌مان استفاده کنیم.

در فروجهان نمی‌توان درباره فراجهان سخن گفت

در این رویداد کیوان جامه‌بزرگ معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ با تاکید براینکه موضوع متاورس انتزاعی نبوده بلکه انضمامی و پیوسته درحال رشد است، گفت: باید از نگاه‌های حداکثری که درباره فراجهان متاورس وجود دارد فاصله بگیریم و واقع‌گرایانه‌تر به این فضا نگاه کنیم.

وی با اشاره به آینده‌نگری شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا درباره متاورس و سرمایه‌گذاری آنها روی این فناوری ادامه داد: سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد دلاری فیس‌بوک در سال ۲۰۲۲ در حوزه متاورس، خرید ۶۹میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت و قرارداد ۲۰میلیارد دلاری این شرکت با پنتاگون برای توسعه کاربردهای متاورسی در حوزه نظامی، نشان می‌دهد که آینده متاورس به‌طور جدی دنبال می‌شود.

جامه‌بزرگ خاطرنشان کرد:‌ در ایران با توجه به محدودیت‌های موجود، در یک جزیره جداافتاده از این فرایند هستیم؛ ما در مقایسه با جهان در یک فروجهان قرار داریم اما در حال صحبت درباره فراجهان هستیم! این مساله کار را سخت می‌کند. ما هنوز در ایران در زمینه اینترنت آزاد مساله داریم و حتی اینترنت پرسرعت غیرآزاد هم نداریم و نمی‌توانیم در مورد کاربردهای5G و6G صحبت کنیم.

وی گفت:‌ در این شرایط توجه بیش از حد به متاورس کمکی به ما نمی‌کند و تا زمانی‌که در فروجهان هستیم با فراجهان متاورس بسیار فاصله داریم. شاید بتوان در آینده دورتر در مورد اقتصاد متاورس و اثرات آن بهتر صحبت کرد.

متاورس و تغییر پارادیم در مفاهیم بنیادی زندگی بشر

جامه‌بزرگ با تاکید براینکه متاورس قابلیت این را دارد که یک پدیده انقلابی باشد، گفت: متاورس یک‌سری مفاهیم را بازتعریف کرده و به بازتعریف انسان هم می‌رسد. این فناوری یک تغییر پارادیم در مفاهیم بنیادی زندگی بشر خواهد بود و توانمندی بشر را تقویت می‌کند. در این شرایط اگر ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم و گفتمان و مباحثه‌ای در این فضا شکل ندهیم، صرفا یک مصرف‌کننده خواهیم شد و آزادی‌مان را به فناوری می‌فروشیم.

معاون توسعه راهبردی شرکت فناپ با بیان اینکه وقتی موضوعی تا این حد می‌تواند بر زندگی بشر تاثیر بگذارد از حیث اقتصادی هم بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: ابرسرمایه‌گذاران دنیا نیز با این نگاه می‌توانند ذائقه کاربران را به متاورس تغییر داده و برای آن، نیاز ایجاد کنند. آنها اکوسیستم زمین بازی را یاد گرفته و بسته به اقتضائات از این اهرم برای بیزنس خود استفاده می‌کنند.

جامه‌بزرگ گفت: بدون دیدگاه حداکثرگرایانه، در حال حاضر متاورس موارد استفاده در حوزه محیط زیست، بحران آب، انرژی و اکتشافات دارد و می‌توان از این ظرفیت در کشور هم استفاده کرد. ما در فناپ هم اگر روزی بخواهیم به سمت متاورس برویم باید پیش‌نیاز آن را فراهم کنیم. تا زمانی که زیرساخت‌ها شکل نگرفته ریسک متاورسی‌شدن زیاد است. فناپ درحال سرمایه‌گذاری روی کلاد، هوش مصنوعی و فیبر به‌عنوان پیش‌نیاز ورود به متاورس است.

وی درباره تصویر آینده انسان در فراجهان متاورس گفت: آگاهی انسان در فضای متاورس افزایش می‌یابد و قطعا این مساله در راستای سعادت بشری است که می‌تواند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارد و بر محدودیت‌های فعلی غلبه کند.

به گفته معاون توسعه راهبردی شرکت فناپ، متاورس با هر تعریفی حاصل تجمیع تمامی توانمندی‌های بشر است و این قابلیت را دارد که جای آگاهی بشر بنشیند؛ این هم جذاب و هم خطرناک است و فرصت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیاری را به‌همراه خواهد داشت.

هشدار درباره مهاجرت مجازی ایرانیان

در بخشی از این رویداد میلاد اصانلو کارشناس کسب‌وکارفناوری اطلاعات گفت: در فراجهان متاورس، قدرت از نهادهای حاکمیتی به سمت اشخاص و نهادهایی با توانمندی اقتصادی قوی‌تر می‌رود و توسعه فناوری متاورس در اختیار ساختارهای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

همچنین آرش برهمند فعال حوزه رسانه نیز گفت: برای انسان ساکن فضای دیجیتال، فراجهان متاورس جای عجیبی نیست و بشر در متاورس می‌تواند زیست آزادانه را تجربه کند. اما دغدغه من این است که در فضای فعلی عقب‌ماندگی تکنولوژیکی کشور، با وجودی‌که تجربه جهانی از پیاده‌سازی لایه‌های متاورس در دسترس شهروند ایرانی نیست، کاربر ایرانی مجبور است همانطور که به شکل فیزیکی در حال مهاجرت از کشور است، با یک ابزار VPN‌ به شکل مجازی هم مهاجرت کند تا از این تجربه جهانی جا نماند؛ این یک زنگ خطر و هشدار است که باید جدی گرفته شود.

 

 

 

اخبار پیشنهادی